Bootonderhoud en -reparatie

Wiegmans heeft tientallen jaren ervaring met het ontwerpen en produceren van polyesterboten. Mede daardoor is ook het onzichtbaar repareren van schade aan polyester een specialiteit van het bedrijf. Maar voorkomen is uiteraard beter dan genezen…

Onderhoud boten

Door regelmatig de oude waslaag van uw schip te verwijderen en de boot in nieuwe was te zetten, sluit u de poreuze polyesterlaag af. Dit stoot het vuil af, zodat dit niet in de buitenste laag kan dringen. Ook het aantasten van kleurpigmenten kan door het bijhouden van de waslaag worden voorkomen. Zo kunt u uw boot zelf in optimale conditie houden.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat deze behandeling even vermoeiend en eentonig als noodzakelijk is. Als u liever geniet van het gebruik van uw sloep dan van het onderhoud daarvan, neemt Wiegmans u dit belangrijke werk graag uit handen.
Andere onderhoudswerkzaamheden die Wiegmans voor u kan uitvoeren zijn onder meer: houtwerk lakken en schilderen, polyesterwerk reinigen (vuil eruit halen) en poetsen (glad maken) en verweerde polyesterboten oppoetsen. Uw statussymbool moet uiteraard wel blinken!
Uiteraard onderhoudt Wiegmans niet alleen sloepen, maar ook motorboten, zeilboten, consoleboten, speedboten, werkboten

Bootonderhoud en -reparatie 3

Reparatiewerkzaamheden

Uiteindelijk is uw statussymbool ook een gebruiksvoorwerp en kunnen dus onderdelen stuk gaan. Vooral het houtwerk is schadegevoelig. Sierlijsten kunnen kapot gestoten worden en dekken kunnen slijten doordat er overheen gelopen wordt. Bij opgelegde teakhouten dekken kan water tussen de lagen komen, waardoor de kitnaden opnieuw moeten worden aangebracht. En als het teakdek loskomt van de ondergrond of slecht wordt, rest niets anders dan vervanging. Dat kan Wiegmans als geen ander. Houtbewerking is een specialiteit, een ambacht dat Wiegmans met liefde beoefent.

Gelcoat reparatie AW Sloep

De gladde en kleurgevende, afsluitende, keiharde beschermlaag aan de buitenkant van het schip (datgene wat je ziet dus) wordt de gelcoat genoemd. Die laag zorgt ervoor dat er niet zo snel krassen in een boot komen. Als er een kras komt, zit die meestal in de gelcoat. Die laag is vrij makkelijk te repareren door te polijsten of uit te slijpen en een nieuwe gelcoat aan te brengen.
Door krachten die op de gelcoat staan (zoals de buitenboordmotor die aan de spiegel hangt), kunnen er ook ‘barsten’ in de laag ontstaan. Ook die zijn door Wiegmans goed te repareren.

Omdat Wiegmans HISWA-lid is, kunt u ervan op aan dat onderhoud en reparaties aan uw kostbare bezit alleen door geschoolde vakmensen worden uitgevoerd. Alle bepalingen en garanties die met het HISWA-lidmaatschap samenhangen worden door Wiegmans dan ook volledig onderschreven en nageleefd.

Antifouling en schilderwerk

Schade voorkomen

Een ongeluk zit in een klein hoekje en schade kan vele oorzaken hebben. Een aanvaring, een onhandige manoeuvre bij het afmeren, schepen die losslaan in een storm, gebruiksschade (die goede vriendin met haar naaldhakken…). Niet al die zaken (en dus de daaruit voortvloeiende reparaties) zijn te voorzien en voorkomen.
De meeste schade wordt echter aan schepen berokkend door achterstallig onderhoud. Dat is onnodig en zonde. Laat elke kleine reparatie dan ook direct uitvoeren. Of het nu gaat om een losliggende naad van het teakdek of het verweren van het polyester, Wiegmans helpt ook bij hele kleine herstelwerkzaamheden. Juist om grotere schades en hogere kosten te voorkomen.

MEER WETEN OVER ONZE Bootonderhoud en -reparatie?

We nemen graag contact met u op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.