Nieuws

Bacterievorming in uw dieseltank

Iedereen die met diesel vaart krijgt hier tegenwoordig mee te maken. Bacterievorming is een relatief nieuw verschijnsel wat voor zeer vervelende problemen kan leiden. Uw schip kan er plotseling mee ophouden doordat uw filters en leidingen zijn dichtgeslibd. Het zal je maar gebeuren, midden op open water of op een drukke rivier. Grote paniek als resultaat. Daarnaast leidt het tot hoge kosten. Nieuwe filters, leidingen schoonmaken, brandstoftank reinigen etc. Wij leggen u uit wat bacterievorming nu eigenlijk is, hoe u het kunt voorkomen en wat u kunt doen als het al te laat is.

Nieuws

Wat is bacterievorming eigenlijk en hoe ontstaat het?

Sinds 2010 zijn oliemaatschappijen wettelijk verplicht om 2 tot 5% biodiesel toe te voegen aan de dieselbrandstof. Daarnaast mag er in de binnenvaart enkel nog de zogenoemde EN 590 diesel worden gebruikt welke een zeer laag zwavelgehalte heeft. Dus we tanken nu diesel waar biodiesel aan is toegevoegd en met minder zwavel. Juist die combinatie zorgt voor de problemen. Het grootste probleem is vocht/water.
In elke tank zit wel vocht/water. Biodiesel trekt echter tot 8x meer vocht/water aan dan de diesel van weleer. Juist het water in uw brandstof gecombineerd met warmte is een perfecte broeiplaats voor bacteriƫn. Door de groei van bacteriƫn ontstaat er een soort slijmerige drab in uw tank die uiteindelijk uw filters verstopt en in uw brandstofsysteem terecht komt met alle gevolgen van dien. Deze drab wordt ook biosludge genoemd (zie afbeelding).

Hoe kan ik bacterievorming voorkomen?

Hoe minder condens (vocht) des te minder kans op bacterievorming. Zorg ook dat de vulopening goed afsluit. De motor geeft veel warmte af en ook warmte is een goede bron voor bacteriegroei. Raadzaam is dan ook om de stalen dieseltank in de motorruimte te isoleren. Daarnaast is het zaak geregeld te controleren of u water in uw brandstof(tank) heeft.

 

Toevoegen van middelen (additieven) aan de brandstof

Er zijn meerder toevoegingen op de markt die u vaak in kleine hoeveelheden kunt toevoegen bij uw diesel. Bij elke tankbeurt voegt u simpelweg een kleine hoeveelheid van zo’n additief toe. Deze middelen onttrekken onder meer het vocht uit de brandstof. Zoals gezegd is water een grote factor in het proces van bacteriegroei.

Ik heb al bacteriegroei in mijn tank, wat nu?

In het geval er sprake is van grote hoeveelheden sludgevorming moet u het brandstofsysteem reinigen (tank, brandstofleidingen en filters). Ook kunt u bij grondige vervuiling en zichtbaar zinksel in uw tank een shockdosering toevoegen. Ook wanneer u een shockdosering toepast raden wij ieder geval aan de filters te vernieuwen en 24 uur na de shockdosering al het restwater indien mogelijk te verwijderen uit de tank.

Brandstof probleem

Tegenwoordig hebben veel watersporters te maken met een slecht startende buitenboordmotor. Na inspectie door onze servicemonteurs blijkt vaak dat de carburateur van de motor ernstig vervuild is. Dit heeft tot gevolg dat het gehele brandstofsysteem schoon gemaakt moet worden, wat soms hoge kosten met zich mee brengt. Een vervuilde carburateur is een veel voorkomend probleem en komt uit een onverwachte hoek.

De oorzaak

Door aangescherpte regelgeving zijn grote oliemaatschappijen verplicht om de concentratie duurzaam geproduceerde brandstoffen in de benzine te verhogen. Deze biobrandstoffen (waaronder bio ethanol) worden geproduceerd door vergisting uit biomassa, oftewel planten.

Voor uw buitenboordmotor is het aan te raden om benzine met nooit meer dan 10% ethanol te gebruiken. Het gebruik van biobrandstoffen is namelijk niet geheel zonder problemen. Ethanol heeft namelijk een aantal schadelijke eigenschappen voor uw motor.

Omdat ethanol een sterk oplossingsmiddel is, kan het delen van de tank en brandstofsysteem aantasten en oplossen. Resten hiervan kunnen zich verder verspreiden in filter, carburateur, brandstofpomp, kleppen en injectoren.

Daarnaast trekt ethanol in sterke mate water aan. Dit leidt er toe dat onder normale omstandigheden benzine tegenwoordig niet langer dan 30 dagen bewaard kan worden.

Er zijn echter mogelijkheden om de genoemde risico’s te verkleinen en uw brandstof en motor in optimale conditie te houden.

Hoe te voorkomen

Allereerst is het aan te bevelen om benzine direct na het tanken te conserveren. Wacht niet met conserveren tot het einde van het seizoen. Het verouderingsproces is dan namelijk al ingetreden. Heeft u een motor met carburateur, dan is het aan te raden om na elk gebruik de motor zogezegd ‘leeg te draaien’. Dit kunt u doen door simpelweg de brandstoftoevoer af te sluiten terwijl de motor nog loopt. Als de motor uit valt is bijna alle benzine uit het brandstofsysteem en daarmee de kans op vervuiling sterk verkleint.

Ook het jaarlijks laten vervangen van brandstoffilters verkleint de kans op vervuiling. Daarnaast is het aan te bevelen om bij grotere motoren en bij boten met een vaste tank een waterafscheidingsfilter te monteren. Zo verkleint u de kans op schade als gevolg van water dat door bio-ethanol is aangetrokken. Indien u weinig gebruik maakt van uw buitenboordmotor is lang houdbare brandstof aan te bevelen. Deze is altijd volop bij ons verkrijgbaar en behoeft geen verdere conservering.

Nieuws 2

Nieuws 1

MEER WETEN OVER ONZE Nieuws?

We nemen graag contact met u op

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.